Będzie 400 kilometrów ścieżek rowerowych

Blisko tysiąc kilometrów wzdłuż Odry, od Śląska po brzeg Bałtyku – tak będzie wyglądać Odrzańska Trasa Rowerowa. Tylko na Dolnym Śląsku rowerzyści będą mieli do dyspozycji niemal 400 km ścieżek.

Trasa będzie przebiegała przez pięć województw: śląskie, opolskie, dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie. W piątek we Wrocławiu, podczas Rowerowego Forum Metropolitalnego, samorządowcy podpisali list intencyjny o współpracy przy realizacji projektu „Blue Velo – Odrzańska Trasa Rowerowa”.

Na Dolnym Śląsku powstanie prawie 400-kilometrowa trasa, przebiegająca po obu stronach Odry przez teren 25 gmin. W naszym regionie ścieżki pojawią się m.in. w okolicach Ścinawy, Chobieni i Głogowa (patrz: mapa poniżej). Odrzańska Trasa Rowerowa pomyślana jest jako magistrala, do której będą mogły „wpinać się” kolejne odcinki ścieżek na całym Dolnym Śląsku.

− Potrafię sobie wyobrazić, że ścieżki rowerowe, które dzisiaj biegną np. po wałach wzdłuż Odry i jej kanałów we Wrocławiu, będą łączyć kolejne nadodrzańskie miasta. Stworzyliśmy już odpowiednią koncepcję projektu, którą opracowali fachowcy z Instytutu Rozwoju Terytorialnego. Realizacja tak dużego przedsięwzięcia będzie przebiegała etapami i na pewno będzie wymagała dużo czasu, ale wierzę, że efekt będzie spektakularny – przekonuje Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.

Koncepcja „Blue Velo” polega nie tylko na stworzeniu długodystansowej trasy rowerowej biegnącej na terenie Polski Zachodniej. Odrzańska Trasa Rowerowa ma też integrować się z niemieckim systemem tras rowerowych, m.in. Oder-Neisse Radweg oraz siecią EuroVelo. „Blue Velo” ma być jednym z flagowych produktów makroregionu Polski Zachodniej. Dzięki niemu ma szansę powstać europejska Velostrada.

− Chcemy zachęcić ludzi do korzystania z roweru na co dzień, nie tylko w celach turystycznych i rekreacyjnych. Rower na krótkich dystansach jest najszybszym i niezawodnym środkiem transportu. Wiele regionów europejskich udowodniło, że może on pełnić ważna rolę transportowo-ekonomiczną, a województwo dolnośląskie ma ku temu szczególne uwarunkowania – wyjaśnia Jerzy Michalak, członek zarządu województwa.

O tym, jak wykorzystać bliskość Odry, przedstawiciele dolnośląskich samorządów rozmawiali niedawno w Ścinawie. Władze tej gminy, we współpracy z sąsiadami z Prochowic, chcą przygotować dla rowerzystów trasę prowadzącą wzdłuż dawnej linii kolejowej.

Źródło: Lubin.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *