Walczą z korozją nadodrzańskiego mostu (FOTO)

Trwa gruntowny remont mostu drogowego nad Odrą w Ścinawie. Budowlańcy z wrocławskiej firmy Berger Bau zabezpieczają stalową konstrukcję dolnej części obiektu, piaskują poszczególne elementy, następnie nanoszą na nie specjalną powłokę antykorozyjną. Jesienią rozpoczną się natomiast prace przy budowie przeprawy tymczasowej, na którą zostanie przeniesiony ruch na czas wymiany płyty pomostowej i nawierzchni na remontowanym obiekcie. Inwestycja zakończy się dopiero w 2022 roku. Obecnie na drogowym moście w Ścinawie odbywa się ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną, piesi mogą poruszać się tylko jedną stroną.

Prace rozpoczęły się od strony gminy Wińsko, później budowlańcy przenieśli się na część od Ścinawy. Niebawem ekipa podejmie działania na tzw. odcinek „nurtowy”, który z uwagi na rzekę będzie naprawiany z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu.
– Obecnie kontynuujemy prace antykorozyjne, polegające m.in. na piaskowaniu konstrukcji dolnej części mostu. Jeśli na podporach mostu znajdują się jakieś pęknięcia, to są one uzupełniane. Na koniec nałożona zostaje powłoka zabezpieczająca przed wchłanianiem wilgoci – mówi Janusz Buhl, kierownik budowy.

Przedstawiciele wykonawcy przyznają, że obiekt był mocniej skorodowany, niż wykazały wcześniejsze ekspertyzy, a jego naprawa i odpowiednie zabezpieczenie wymagają dodatkowych zabiegów.

Jesienią rozpoczną się prace przy montażu przeprawy tymczasowej, które potrwają ok. 3 miesięcy. Następnie budowlańcy przygotują drogi najazdowe na konstrukcję zastępczą. Most alternatywny zostanie uruchomiony na wiosnę przyszłego roku.
– Dopiero, gdy powstanie przeprawa tymczasowa i ruch zostanie wstrzymany na moście, będziemy mogli zająć się wieżami oraz wymianą płyty pomostowej i nawierzchni, czyli wykonaniem nowej jezdni i chodników – tłumaczy przedstawiciel firmy Berger Bau, Janusz Buhl.

Przypominamy, że ostatni większy remont zabytkowej przeprawy drogowej nad Odrą w Ścinawie został przeprowadzony w 1998 roku, po powodzi, dlatego most wymaga obecnie pilnej naprawy. Pierwotnie planowano, że na czas prowadzonych prac zalecony zostanie blisko 100-kilometrowy objazd, jednak po interwencji lokalnych władz i mieszkańców, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zarządziła budowę mostu tymczasowego.

Zadanie realizowane jest na zlecenie GDDKiA we Wrocławiu, kontrakt opiewa na kwotę blisko 28 mln zł brutto. Inwestycja obejmuje: remont mostu w ciągu drogi krajowej nr 36 oraz wykonanie tymczasowej przeprawy, po której odbywać się będzie ruch w czasie prowadzonych robót budowlanych.